دستگاه لیزر فایبر چیست؟

دستگاه لیزر فایبر یا دستگاه مارکینگ لیزری فایبر، یک نوع دستگاه صنعتی است. که از نور لیزر برای نشانه‌گذاری، مارکینگ و حکاکی سطوح مختلف استفاده می‌کند. در دستگاه مارکینگ فایبر، برخلاف سایر دستگاه‌های لیزری از فیبر نوری برای بالا بردن صحت و دقت دستگاه استفاده می‌شود. دستگاه فایبر قابلیت‌های متنوعی دارد، و این قابلیت‌ها به دلیل وجود قطعات حساس ریز و کوچک در ساختار آن است.
دستگاه‌های فایبر در انواع و سایزهای مختلفی ساخته می‌شوند، که هر کدام از آنها در بخش مختلفی از صنعت بکار گرفته می‌شود. به‌عنوان‌مثال، دستگاه‌های فایبر کوچک‌تر در صنایع پزشکی، قطعات خودرو، قطعات ساعت، ابزارهای فلزی و پلاستیکی و محصولات صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

نحوه کار دستگاه حکاکی لیزر فایبر

دستگاه لیزر فایبر با استفاده از انرژی نور لیزر به حکاکی و مارکینگ سطوح مختلف می‌پردازد. در چند سال اخیر، نور لیزر یکی از اصلی‌ترین تکنولوژی‌های استفاده شده در دستگاه برش و حکاکی بوده است. دستگاه‌های برش و مارکینگ، مانند دستگاه حکاکی لیزر فایبر، از خصوصیات تنظیم‌پذیری اشعه لیزر نهایت بهره را می‌برند. و از آن به عنوان یک نور قابل انعطاف استفاده می‌کنند، به همین دلیل دستگاه‌های لیزر در صنعت تبلیغات بسیار مهم هستند.
تنها دلیل تفاوت این دستگاه لیزر حکاکی فایبر با دستگاه‌های لیزری، استفاده از فیبرهای نوری است. با روشن شدن دکمه دستگاه، نور لیزر ایجاد شده و با استفاده از فیبرهای نوری به سر نازل انتقال داده می‌شود. دستگاه لیزر فایبر از دو قسمت مکانیکی و دیجیتالی ساخته شده است، در قسمت دیجیتالی، طرح حکاکی مورد نظر کشید می‌شود. و به عنوان یک دستور به قسمت مکانیکی ارسال می‌گردد، قسمت مکانیکی نیز این دستور را اجرا کرده و با چرخاندن دستگاه در جهات مختلف، حکامی مورد نظر را ایجاد می‌شود.

 

مزایای دستگاه لیزر حکاکی فایبر

دستگاه لیزر فایبر توانایی خوبی در مارکینگ و حکاکی سطوح مختلف از خود نشان داده است. و این باعث شده است که استفاده از دستگاه هر روز بیشتر شود، دستگاه لیزر فایبر قابلیت‌های متنوعی دارد.
• ماندگاری بالا: فعالیت مکانیکی کمتری نسبت به سایر رقبای خود دارد، این موضوع باعث می‌شود. که قطعات خرابی کمتری داشته باشند، و طول عمر دستگاه بالاتر رود.
• دقت و صحت بالا : استفاده از فیبرهای نوری باعث شده است، که اشعه لیزر دستگاه فایبر نسبت به سایر دستگاه‌های لیزری قطر کمتری داشته باشد.
• قابلیت کار بر روی مواد مختلف : دستگاه فایبر قابلیت کار بر روی متریال‌های فلزی و غیرفلزی را دارد، و این باعث می‌شود. حوزه عملکردی دستگاه لیزر فایبر بسیار وسیع باشد، در ضمن حساسیت بالای دستگاه حکاکی لیزری فایبر امکان استفاده از آن در صنایعی مانند هوافضا و کامپیوتری را فراهم کرده است.
• سرعت بالا در حکاکی: می‌توان سرعت دستگاه را با توجه به نوع جنس تنظیم و بسیار بالا برد.
• قابلیت تنظیم شدت اشعه لیزر: اشعه لیزر در دستگاه فایبر قابل تنظیم است، و بدین معنی که برای مواد مختلف می‌توان از قدرت اشعه مختلف استفاده کرد.
• عدم نیاز به چیلر خنک‌کننده و صرفه‌جویی در مصرف انرژی: دستگاه حکاکی لیزر فایبر داغ نمی‌کند، و نیازی به چیلر خنک‌کننده ندارد. این موضوع باعث می‌شود، که انرژی کمتری توسط دستگاه مصرف شده و دستگاه نیز از لحاظ مصرف انرژی در سطح قابل قبولی باشد.

 

این دستگاه لیزر حکاکی فایبر قابلیت حک بر روی انواع اجسام فلزی و غیر فلزی می‌تواند انواع لوگو، سریال نامبر،  بارکد و … را دارا می‌باشد. این دستگاه در صنایع طلا و جواهر،  قطعات خودرو،  کامپیوتر،  شیرآلات صنعتی، هدایای تبلیعاتی،  یراق آلات،  تجهیزات پزشکی و ……. کاربرد فراوانی دارد.

مشخصات دستگاه لیزر فایبر

حکاکی کردن با کمک دستگاه‌ لیزر فایبر این قابلیت را دارد، تا یک تصویر با کنتراست بسیار بالا را به نمایش بگذارد. این دستگاه‌ها با توجه به نوع و مشخصاتی که دارند، می‌توانند با کمک چهار روش مختلف انواع تصاویر و نوشته‌ها را حکاکی کنند. این روش‌ها شامل پر کردن، پر کردن با تغییر رنگ، حکاکی و حکاکی به همراه تغییر رنگ می‌شوند. دستگاه‌ حکاکی لیزر فایبر دارای مدل های گوناگونی هستند. هر کدام از این مدل‌ها نیز مشخصات خاص خودشان را دارند. به طور کلی بهترین دستگاه لیزر فایبر باید دارای مشخصات زیر باشد:

  • دستگاه‌ها می‌توانند بدون هیچگونه سختی و یا ضعفی بر روی انواع سطوح حکاکی انجام دهند. از جمله این سطوح می توانیم چوب، سنگ، شیشه، فلز، استیل، تفلون، چرم و پلاستیک را نام ببریم.
  • برشی که این دستگاه‌ها انجام می دهند، علاوه بر سرعت خارق العاده‌ای که دارد، بسیار باکیفیت است.
  • از آنجایی که اشعه این دستگاه‌ها باریک است، می‌توانید شاهد دقت بی‌نظیری در عین انجام فرایند باشید.
  • کیفیت بدنه بسیار بالا بوده و در برابر انواع صدمات، عوامل محیطی و… مقاومت زیادی را از خود به نمایش می گذارد.
  • دقت حکاکی که می‌توانید از این دستگاه‌ها مشاهده کنید، بالا بوده و چیزی در حدود 0.001 میلی متر است.
  • نیازی نیست تا مسیر نور را تنظیم کنید.
  • این دستگاه‌ها در اندازه‌های مختلفی وجود دارند؛ گاهی اوقات اندازه این دستگاه‌ها بسیار کوچک بوده و به راحتی می‌توانید آن ها را بر روی میز قرار دهید، در واقع فضای بسیار کمی را اشغال می‌کنند.

ویژگی‌های دستگاه لیزر فایبر

از جمله ویژگی‌های اصلی دستگاه لیزر فایبر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. سرعت دستگاه حکاکی لیزر فایبر بسیار بالا است.
  2. کیفیت برش و حکاکی توسط دستگاه لیزر فایبر منحصر به فرد است.
  3. کاربردهای دستگاه لیزر فایبر بسیار زیاد است.
  4. دستگاه فایبر بهینه است و بدون آلودگی کار می‌کند.
  5. امنیت دستگاه لیزر فایبر بالا است.

برش لیزری یک فرایندی است، که از پرتوی لیزر استفاده می‌کند. در واقع دستگاه برش لیزری یا همان دستگاه سی ان سی با استفاده از پرتو لیزر، عملیات بخار کردن و ذوب کردن و حذف تدریجی مواد مختلف را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهد. دستگاه سی ان سی یا همان دستگاه برش لیزر از حدود سال ۱۹۷۰ میلادی وارد صنایع و کارخانه‌های مختلف شده است، و توانسته است انقلاب بزرگی را در صنعت کشور‌های مختلف به وجود بیاورد. امروزه کاربرد دستگاه برش لیزری، محدود به چند صنعت محدود نیست. و در اکثریت قریب به اتفاق صنایع و کارخانجات مهم از این دستگاه استفاده فراوانی می‌شود. دستگاه برش لیزر سی ان سی از گاز کمکی و همچنین از نور و سیستم هدایت استفاده می‌کند. تا پرتو لیزر را به صورت صحیح به سطح قطعه مورد نظر ارسال کند.

دستگاه برش لیزر فایبر

دستگاه لیزر فایبر یکی از انواع دستگاه برش لیزر می‌باشد. در دستگاه برش لیزر فایبر، پرتوی لیزری که توسط ژنراتور یا تولید کننده لیزر ساطع می‌شود. به صورت کاملا مستقیم نوری و با تراکم توان بالا متمرکز می‌گردد. پرتوی لیزر در دستگاه لیزر فایبر به قطعه یا سطح مورد نظر تابش پیدا می‌کند. و باعث می‌شود، که قطعه با افزایش دمای بسیار زیادی مواجه شود. و به نقطه جوش یا همان نقطه ذوب برسد، البته وقتی می‌گوییم قطعه به دمای جوش می‌رسد. منظور ما کل قطعه نیست، بلکه فقط نقطه‌ای  از آن قطعه است. که پرتو لیزر به آن برخورد می‌کند، و قرار است. از آن نقطه سطح مورد نظر برش بخورد، پس از اینکه نقطه یا بهتر بگوییم نقاط مورد نظر از قطعه به نقطه جوش رسید. گاز فشار بالا با پرتو همتراز شده و باعث می‌شود، ذوب یا فلز بخار از بین برود. از دستگاه برش لیزر فایبر به صورت گسترده در صنایع و کارخانه‌های مختلف کاربرد دارد. در واقع برای طراحی دقیق و اصولی پروژه‌ها و انجام برش‌های دقیق از دستگاه برش لیزر فایبر استفاده می‌شود.

همانطور که در بالا هم به آن اشاره کردیم، دستگاه برش لیزر فایبر، لیزر پر قدرت را از خود تولید کرده و ساطع می‌نماید. و همین امر باعث می‌شود، قطعات بسیار محکم و ضخیمی مانند فولاد، چوب، پلاستیک و یا سطوح دیگر به صورت کامل و دقیق برش بخورند. البته از دستگاه برش لیزر فایبر فقط به منظور انجام برش بر روی این سطوح استفاده نمی‌شود. بلکه عمل حکاکی دقیق هم بر روی سطوحی مانند فولاد و پلاستیک و چوب و سطوح دیگر توسط همین دستگاه برش لیزر فایبر صورت می‌پذیرد.

تفاوت دستگاه لیزر فایبر با دستگاه حکاکی پرتابل چیست؟

معمولاً دستگاه برش لیزری و دستگاه حکاکی، ماشین‌های یکسان می‌باشند. بنابراین تفاوت زیادی بین دستگاه لیزر فایبر با دستگاه حکاکی پرتابل وجود ندارد. بسیاری از دستگاه‌های برش لیزر فایبر می‌توانند عمل حکاکی را هم به خوبی انجام دهند. و بسیاری از دستگاه‌های حکاکی پرتابل هم می‌توانند عملیات برش را انجام دهند. تفاوتی که بین دستگاه حکاکی لیزر فایبر با دستگاه حکاکی پرتال وجود دارد. در دقت و ظرافت‌های موجود در این دو دستگاه است. طبیعتا هدهای موجود در دستگاه برش لیزر فایبر، بزرگ تر و قدرتمند تر هستند. و هدهای موجود در دستگاه حکاکی پرتابل (و در کل، در همه انواع دستگاه‌های حکاکی) ظریف‌تر و کوچک‌تر و دقیق‌تر می‌باشند. از طرف دیگر، همانطور که از نام دستگاه حکاکی پرتابل مشخص است، این دستگاه، قابل حمل است و سایز و وزن بسیار کم تری نسبت به یک دستگاه برش لیزر فایبر دارد. هرچند امروزه دستگاه برش لیزر فایبر پرتابل هم وجود دارد، که دارای سایز و وزن نه چندان زیادی است.

اگر بخواهیم به صورت دقیق‌تر به بیان تفاوت بین دستگاه حکاکی پرتابل و دستگاه برش لیزر فایبر بپردازیم. باید نحوه کار این دو دستگاه را به صورت مجزا مورد مطالعه قرار دهیم. نحوه کار دستگاه حکاکی پرتابل به این شکل است، که دستگاه لیزر حکاکی با حرکت بر روی سطوح مختلف، اشکال، تصاویر، گرافیک، عکس‌ها و آرم‌ها و برچسب‌های ضخیم و تمبرها و به طور کلی هر شکل مورد نظری را بر روی آن سطح، حکاکی می‌کند. دستگاه حکاکی لیزر پرتابل می‌تواند به صورت افقی بر روی خطوط حکاکی، حرکت کرده و سطح مورد نظر را به صورت خط به خط و یا به صورت نقطه به نقطه حکاکی نماید. نام این فرایند، فرآیند حکاکی شبکه‌ای است.

نحوه کار دستگاه برش لیزر فایبر

نحوه کار دستگاه برش لیزر فایبر هم به این صورت است، که ابتدا طرح لیزر در دستگاه مشخص می‌شود. این کار را باید اپراتور دستگاه انجام دهد، و سپس این طرح لیزر با کمک حرارت بالا و به وسیله اشعه لیزر بر روی سطح مورد نظر، تابش پیدا می‌کند. و باعث برش در آن سطح می‌شود، همان طوری که دستگاه حکاکی پرتابل می‌تواند بر روی مواد و متریال و سطوح مختلف، عمل حکاکی را انجام دهد. دستگاه برش لیزر فایبر هم می‌تواند، عملیات برش را بر روی سطح‌ها و متریال و مواد مختلف صورت دهد. این نکته را هم اضافه کنیم، که عملیات برش می‌تواند به صورت فایل‌های ویکتور باشد، و خط‌ها و منحنی‌های هندسی را بر روی سطوح برش دهد.

قطعات دستگاه لیزر فایبر

یک دستگاه لیزر فایبر برای اینکه بتواند دارای عملکردی ویژه باشد، نیاز به قطعات مختلف دارد، هر کدام از این قطعات وظایف مختلفی را به انجام می‌رسانند. به همین علت همواره این قطعات باید سالم و بدون مشکل باشند. از مهم‌ترین قطعات می‌توانیم به برد دستگاه اشاره داشته باشیم. در صورتی که برد دستگاه فایبر با مشکل مواجه شود، به طور کلی کارکرد دستگاه نیز قطع خواهد شد. و باید سریعا برای تعمیر اقدام کنید، خرابی برد می‌تواند هزینه‌های زیادی را از خود بر جای بگذارد. از دیگر قطعات این دستگاه‌ها می‌توانیم به موتور، شیر تنظیم باد، گالو اسکنر و… اشاره داشته باشیم.

مشخصات فنی دستگاه

 

Fol/30/50/60/70/100

مدل

30w/ 50w /60w /70w

توان

1064nanometer

طول موج

1%الی 100% بسته به نوع کار

توان خروجی

متناسب با منبع لیزر 20 کیلو هرتزالی 1  مگا هرتز

فرکانس خروجی

+_Rms%<1

ثبات توان

0/01 میلیمتر

قطر نقطه فوکوس

100x100mm / 170x170mm / 300x300mm

سایز کارگیر

یک میلیمیتر متناسب با توان دستگاه

عمق حکاکی

1 الی 7000 میلیمتر بر ثانیه

سرعت حکاکی

0/012 میلیمتر

حداقل عرض خط

0/15 میلیمتر

حداقل شکل

0/003 میلیمتر

دقت تکرار

Xp/7/8/10   ویندوز

سیستم عامل مورد نیاز

هوا خنک

سیستم خنک کننده

15-35 درجه سانتیگراد

دمای کار

220 ولت / 50 هرتز

ولتاژ کاری

 

جهت مشاهده فیلم نمونه کار دستگاه لطفا بر روی عبارت ( مشاهده فیلم ) کلیک نمایید.

جهت مشاهده کاتالوگ کامل دستگاه ها لطفا بر روی عبارت ( مشاهده کاتالوگ ) کلیک نمایید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *